fredag den 28. august 2015

Solbær






Selvfølgelig har jeg SOLBÆR i min have. De smager så englene synger.
Jeg har tre buske der er 7 år gamle. De to af dem giver så utrolig store og flotte bær.
Der er en fast tradition at jeg plukker alle dem jeg kan bruge, til marmelade
og saft. Så kommer min veninde Tina og tager resten. Der er bestemt nok til 
to familier. For de giver vanvittigt godt alle tre buske. 









Jeg er vildt imponeret af de bær.
Her hjemme er der også rift om at spise dem
direkte fra busken. Store som små står
med meget røde læber, når bærene er modnet.



Dagens høst af solbær. Her bliver de lavet over flere portioner.
Det bliver glæden eller duften i huset absolut ikke mindre af.






Som altid bruger jeg mine hjemmelavede etiketter.
Jeg har en skabelon på min pc. Så jeg bare kan gå ind og
skrive produktet på. Syntes det er så hyggeligt at gøre lidt ud
af de hjemmesyltede sysler. 
Det er jo også altid en sød værtinde gave at komme med. 



Pludselig meldte bedste og bedstefar deres ankomst.
Hvad var så mere lækkert end en solbær roulade med fløde.



Måske har i bemærket at marmeladen står på en træ plade.
Det er faktisk et hjemmelavet skærebræt. 
Da vi lavede bordpladen med fliser, blev der lavet et hul til
brættet. Netop så det altid står fast.
Det er lige til at løfte op når der er skåret feks. brød på det. 
Tage det med ind til bordet. Det er nemt og et super smukt 
bræt at anrette på.

Rigtig skøn dag

Charlotte









4 kommentarer:

  1. Uhm så lækkert med solbær, du glemte at sende smagsprøver med ;) For mig er der utrolig mange dejlige minder knyttet til smagen, duften og plukningen af solmodne bær. Så de blev lige vakt her, tak for det :D Kom til at tænke på din blog er som en enormt spændende roman. Man kan næsten ikke vente på hvad der sker på næste side ;) Rigtig dejlig weekend til dig og dine.
    Majbrit

    SvarSlet
    Svar
    1. Kæreste søde Majbrit. Du aner på ingen måde hvor glad det gør mig med dine smukke og varme kommentarer. Jeg elsker at modtage dem og læser hvert et ord flere gange. Du er så sød til at rose og give fra dig. Tusind tak for det :)
      Jeg kan afsløre at du kun skal sove en gang mere før romanen fortsætter :)
      Det er simpelthen så dejlig en kommentar med romanen. Den vil jeg bære med mig. Så godt du kan udtrykker dig!
      Og hvor har du ret..... jeg tror bestemt de fleste af os har dejlige minder omkring solbær.
      Jeg tænker på min mormor, marmelade og dejlig saft med ekstra sukker. Varm sommer og hende med forklæde på og i træsko nede i bær haven. Mens jeg løber rundt som barn og spiser alle de bær jeg kan have i maven.

      Tak for dine støttende ord som altid.
      Rigtig skøn weekend også til dig og dine kære

      Charlotte

      Slet
  2. Kære Charlotte.
    Der er ikke noget der bedre en hjemmelavet syltetøj. Uanset om det er solbær, som du er heldig at have lige ved hånden, eller andet bær. At åbne et glas med hjemmelavet syltetøj er simpelthen skønt. Der fremkommer en duft at sommer, sødme og smagen er rigtig.
    Jeg synes at det ser rigtig godt ud med de hjemmegjorte etiketter. Det vil jeg tænke på næste gang. Tak for ideen
    God weekend
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Søde Kirsten. Du er bare altid på pletten og hvor er det fantastisk. Du beskriver så udførligt og smukt lige præcis den følelse jeg sidder med. Det er nemlig fantastisk med hjemme syltede ting. Det kan de købte vare bare på ingen måde slå:)
      Rigtig skøn lørdag til dig og dine

      Charlotte

      Slet