lørdag den 6. februar 2016

Fastelavn...




Så nærmer vi os fastelavn og selvfølgelig skal vi da også have et
fastelavnsris her Hos Villa Fryd og vores helt egen katte konge.
Jeg kan huske som barn, at det virkelig var en begivenhed at se frem til.
Min far lavede altid min kostume. Den flotteste han lavede var Pjerrot. 
Den glemmer jeg aldrig. Hans hvide skjorte blev syet om og der blev lavet store
pomponer og jeg fik en flot rød mund af mors læbestift. Hatten blev lavet af tapet rester.
Den var så smuk og anderledes dengang!
Når så Mormor og Morfar kom med fastelavnsris til os. Så havde vi slik 
til jeg ved ikke hvor længe. Sådan husker jeg det. Det var virkelig en begivenhed!
Jeg har altid sat en ære i at lave børnenes kostumer selv. Det er altså langt det sjoveste og
meget mere originalt. Det må jeg have fået med hjemmefra! Når man tænker tilbage så kan
der kun komme smil på læben over alle de sjove kostumer der er blevet lavet til vores tre børn.






Kirsebærgrene fra haven og et bundt friske tulipaner. Det er vores fastelavnsris.











Katte skal der til på et fastelavnsris.
Jeg blev spurgt lige efter jul hvordan man kunne pynte op til denne
begivenhed i den lyse nordiske landstil.
Der kom jeg med svaret om, at pyntede vat katte ville være perfekte.
Så jeg vil vise jer ideer til selv at lave dem.





Fremgangsmåden er lige som ved mine vat engle til jul.
Så jeg viser bare lidt billeder. Har i behov for helt fyldestgørende
beskrivelse så klik her. For det er samme fremgangsmåde på nær, at
der skal vat på maven af katten.





Når vattet er snoet på og fået en god gang kaffe miks, så begynder
pyntningen. Her kan alt bruges og kun fantasien sætter grænser.
Her er lavet en krave af crepe papir og en knap er limet på maven.





Da kattene skal op at hænge kører jeg en tråd gennem hals løkken, før
glansbilled hovedet limes på.




Fire små katte blev det til...














Det her er Pelle Haleløs. Han er den eneste som ikke har fået en hale.
Prøv lige at se hans mave. Den rynker af fedme. Syntes han er så skøn.





Her er der vild jubel over de søde katte.
Albert-August udbrød "jamen mor du er jo allergisk over for katte, hvad gør vi så......."






Børnene vil elske de små tykke bløde katte.
Så tror bestemt det vil skabe jubel, hvis de fastelavns morgen står op til
 sådan en pyntning på morgenbordet.
Så håber i har mod på at skabe jeres eget ris, lige præcis så det passer
hjemme hos jer. En skøn tradition at give videre til ens børn.


Undskyld jeg er så sent ude med ideen, men troede der var en hel uge til fastelavn...
Rigtig fantastisk lørdag, nyd den i fulde drag

Charlotte




16 kommentarer:

  1. Hvor er de søde men nu har vi jo ingen børn så jeg tror jeg prøver engleudgaven engang. Måske jeg skulle vise dem til vores kat Bette Skid så han kan se hvordan man kommer til at se ud når man bare sover og spiser...tror han snart ligner den med rynker på maven ;o))
    God dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror da du skal vise dem til Bette Skid som skræk og advarsel Rita :)
      Ja du må prøve englene og det kan du jo sagtens gøre nu og så gemme dem til jul. Altid
      dejligt at have nyt pynt at tage frem:)

      Rigtig dejlig weekend
      Charlotte

      Slet
    2. Ja englene skal helt sikkert prøves men lige nu er der alt for mange ideer der står i kø som skal afprøves, men det tror jeg du kender alt til.

      Slet
  2. Nøj hvor er de uforskammet søde. De må laves i løbet af året, så de er klar til næste fastelavn. De tager jo knap så lang tid som englene, da de jo ikke skal have tøj på. Troede heller ikke at det var fastelavn denne weekend. Følger ikke helt med, da ungerne ikke længere vil klædes ud. Det er heller ikke til at finde ud af, da butikkerne stadig reklamere med salg af æbleskiver samtidig med fastelavnsboller og påskeslikket er kommet frem. Rigtig god weekend.

    Mange hilsner Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha kom altså til at grine. Din sidste kommentar er virkelig konge. Sikke en sammenligning og så er det ikke engang løgn:)
      Mange mange tak for de søde ord. De er nemlig blevet rigtig gode de katte. Så du må helt sikkert prøve dem til næste år.

      Rigtig god aften
      Charlotte

      Slet
  3. Altså Charlotte hvor ER de bare MEGA søde ��De skal helt klart afprøves. Så kan lille Eva få et par stykker.
    Rigtig god weekend smukke ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Lone.Du må simpelthen igang og fremstille et helt træ med katte. Er sikker på Eva vil elske dem.

      Rigtig skøn aften
      Charlotte

      Slet
  4. Hvor er dine katte rigtig fine og søde. Har stjålet ideen og skal i eftermiddag ud for at købe kattehoveder. De bedste hilsener Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange mange tak. Hvor lyder det bare skønt. Det er jo netop det som er meningen med ideerne. De skal føres videre. Så hvor det glæder mig du er igang:)
      Håber du fandt nogle gode hoveder.....

      Rigtig skøn aften
      Charlotte

      Slet
  5. Hej Charlotte.Du kan bare det med at få alting til at se helt fantastisk ud.Søde misser der på grenene.Så tak for tippet.
    Og skønt med kirsebærgrene i vasen.
    Og jeg er også allergisk over for katte.
    God søndag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for de søde ord Jette...
      Dejligt du kan bruge ideen:) og grenene er jo helt fantastisk. Elsker når der kommer blomster på dem. Det gør der... men tager tid.
      Ikke sjovt at have allergi over for katte. Rimelig besværligt. For de er jo i rigtig mange hjem...

      Rigtig god søndag aften
      Charlotte

      Slet
  6. Kjære Charlotte dette var aldeles lekkert!!! Du imponerer stadig med din kreativitet og sikre,skjønne stil!Og nå deler du også hvordan du gjør det,så fantastisk!!!! Men hvorfor katter????? Vi satt og snakket om det ved frokostbordet i dag,at vi igrunnen ikke var helt sikre på hvorfor vi feirer Fastelaven...litt pinlig da men,får google det!Bare lurer på om det er noen sammenheng mellom fastelaven og katter?Det høres ut som du bærer med deg flotte tradisjoner.Selv har jeg ikke noe spesielt forhold til fastelaven unntagen at vi laget ris med barna da de var mindre.Boller med krem som er vanlig her i Norge er ikke noe for meg dessverre.Men jeg utvider gjerne horisonten og er alltid klar for nye gode familietradisjoner.!!
    Toveklem .)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange mange tak Tove:) Rigtig sødt skrevet...
      For mange mange år siden i Nordeuropa var der 40 dages faste efter nytår. Når de 40 dage var gået inviterede de rige herre mænd de fattige bønder til fastelavn. For at fejre at nu blev der forår.
      Det var en voksen fest. Hvor man bar maske. Så alle sad ved samme og spiste af de riges bord. Man kunne denne dag ikke se forskel på rig og fattig.
      Når festmåltidet var indtaget skulle der slås katten af tønden. Man kom en levende kat i tønden. Ham der fik tønden til at gå i stykker blev katte konge. Han slap for at betale skat hele det næste år. Så en yderst attraktiv titel at få!
      I dag er det kun Danmark og Skåne som stadig følger traditionen med fastelavn. Dog uden levende katte:)
      Så derfor sætter man katte på sit fastelavnsris. Det er en gammel overtro at kattene skal jages væk med risene. For så forsvandt de onde ånder...
      Her i Danmark har vi også fastelavnsboller. Med creme eller hindbær, fløde og marcipan.
      Tror jeg næste år skal give opskriften på verdens bedste fastelavns boller(uden creme). Dem vil du med garant elske:)
      Så nu kan du udvide din familie tradition og fortælle familien hvorfor vi gør som vi gør!

      Rigtig skøn aften
      Charlotte

      Slet
  7. Wow så fascinerende og interessant!Dette var gøy å lese Charlotte - takk for at du tok deg tid til å forklare ❤️
    Toveklem :)

    SvarSlet
  8. Du tager livet af mig !! Nej, men hvor er de katte bare ikke til at stå for og når man så ikke er så ferm, som du er, så bliver man da helt grøn i hovedet (gad vide, om det er forårstegn?).
    Nogle gange drømmer jeg nærmest om, at jeg bor i dit hjem <3
    Hvis du vil sælge et par katte, så siger du bare til :-)
    God søndag og fastelavnsuge til dig.
    Kh Lis

    SvarSlet