onsdag den 25. maj 2016

Rabarber Skum


I dag vil jeg vise jer noget ganske lækkert.
Jeg undskylder allerede, for det er en synder!!!!
Hvert år ved denne tid på Ida-Katrines fødselsdag.
Der bliver alle mine rabarber fældet.
For en fast tradition her i huset er, at der serveres Rabarber Skum for gæsterne.



Super friske, sprøde og ikke for grove.
Alle sorterne blandes.
Lige nu kommer jeg til at tænke på, at som barn løb jeg altid
 rundt med en stilk rabarber i munden. 
Jeg tror altid at denne har været en af mine yndlings frugter i haven.
AAAAAAAAAA passer nok ikke helt, for jeg elsker alle bær og frugter.
Bare jeg selv må plukke dem. For det er frisk heden der gør det hele så specielt! 



Men rabarberne vaske og skæres i små stykker.
Gryden er ca. halvt fyldt og det er en 3 liters gryde.
Så kommes der godt med sukker i.
2. tsk. nonoxal  og et godt læs vaniljesukker.
Det gør ikke noget med lidt rød frugtfarve.
Det hele blandes rundt samt ganske lidt vand kommes i bunden.
Så står det og trækker et par timer.



Når så grøden er sat over og kogt mør blendes det hele.
Det tager ikke ret lang tid. 15 minutter ca.
Måske skal der også lidt grød jævner i. 
Grøden må endelig ikke være for tynd. 



Så pisker jeg godt en halv liter fløde til skum.
Vender det i grøden.
Samt 2 pakker hvid chokolade hakkes og blandes i skummet. 
Det er den mest luftige og fantastisk dessert.



Her har jeg kommet skummet i en stor glas skål.
Pyntet med fløde og mynte fra haven.
Med let hånd er der drysset hvide chokolade kugler på.



Jeg servere små chokolade rør til Rabarber Skummet.









Det er simpelthen en fantastisk dessert i skulle unde jer selv.
For mig er den lige så dansk som jordbær med fløde.
Jeg kan længes så gevaldigt efter Rabarber Skum om vinteren.
For mindet omkring den er jo, vi i familien er samlet til hygge.
I år var så ingen undtagelse. Rabarber Skum blev serveret for de fremmødt gæster.
Der var endda to søde veninder med til Ida-Katrines fødselsdag
som aldrig har smagt vores traditions dessert. 
Den blev taget imod med kys hånd, fra både Stine og fra Sarah som kommer
helt fra Australien.

Rigtig skøn dag til alle i skønne mennesker
I dag håber jeg på total sol og varme.

Charlotte


25 kommentarer:

  1. Ser lækkert ud og selv om det så ville være til morgenmad, tror jeg sagtens at jeg kunne spise en portion lige nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Jette:)
      Jeg må indrømme...... det kunne jeg også

      Rigtig skøn aften
      Charlotte

      Slet
  2. Mums så lækkert det ser ud Charlotte. Desværre er vores rabarber slet ikke blevet store endnu. Vi flyttede dem for et par år siden, og det har de ikke været tilfredse med. Så jeg må se om jeg kan få fat i nogle et sted, for den dessert skal da helt klart prøves. Om vi skal prøve at flytte vores igen, er jeg ikke helt klar over.
    Håber du får en dejlig dag, og dit ønske går i opfyldelse ;0)
    Knus Lone ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Lone:)
      Underligt med de rabarber. For jeg troede faktisk de var rigtig nemme at holde.
      Mine blev flyttet for to år siden og de kommer vildt.
      Syntes bestemt du skal prøve den her. Smager himmelsk!

      Rigtig skøn aften
      Charlotte

      Slet
  3. Mums, den skal prøves! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Sandie:)
      Er sikker på det bliver en hitter...

      Rigtig dejlig aften
      Charlotte

      Slet
  4. Hvor lyder det lækkert og det skal da helt sikkert prøves af. Tænker måske det er af den slags der lister sig på sidebenene ;) Har ikke så mange rabarber selv, men har heldigvis et par veninder der er utrolig gavmilde. Sidste år lavede vi rabarbersaft, efter opskriften fra Fru Pedersens have. Det smager skøn og har du ikke prøvet skulle du unde dig selv det.
    Rigtig dejlig dag til dig og tusind tak for alle dine søde kommentarer <3 ,det betyder så meget.
    Kh Majbrit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Majbrit:)
      Nej jeg har desværre aldrig selv lavet saft af rabarber. Men det er vist noget jeg må prøve!
      Men mine rabarber kan slet ikke følge det tempo jeg ønsker.... Kunne spise grød og skum hver dag, men det er vist godt det ikke er muligt...

      Rigtig dejlig aften til jer
      Charlotte

      Slet
  5. Det er en lækker dessert, uhm... Det må prøves, hovsa hvor blev solen af, vi prøver igen i morgen. Knus Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Carina:)
      Kan love den er mega lækker.....
      Ja hvor blev solen af. Tror regn og torden stjal den. Men vi prøver igen i morgen. God strategi.....

      Fortsat skøn aften
      Charlotte

      Slet
  6. Mums. Det ser lækkert ud. I Frederiksberg have, fik vi i weekenden makronkage med rabarberskum. Nøj den var uforskammet god. Det er altid godt med nye opskrifter. Der bliver stadig snakket om P-tærterne ;-) Tillykke med datteren.

    Mange hilsner Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Susanne Josephine:)
      Åh hvor lyder det også som en fantastisk dessert du har fået og så i Frederiksberg Have.
      Hvor godt at P-tærterne stadig hitter...

      Rigtig skøn dag og her er jeg stået op til nul regn......
      Charlotte

      Slet
  7. hvor ser det bare lækkert ud elsker rabarber - og tænk kæreste Charlotte jeg har lige her til aften lavet fire glas jordbær rabarber marmelade - den børnevenlige udgave.
    Skum kunne jeg sagtens forestille mig smager himmelsk - og små med hvid chokolade til mmmmmmmmmmm.. hvor lækkert
    1000 tak for de skønne billeder og opskrift.
    Kan sagtens tænkes at den skal prøves :-)
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de dejlige ord Kirsten:)
      Du er så aktiv, nu også marmelade maker. Åh og så den børnevenlige slags. Det er lige mig!
      Jeg tror jo at jeg skal omkomme hvis et bær ikke er blendet :)))))))))

      Rigtig fantastisk dag til jer og jeg må sige jeg er vågnet op uden lyd af regn i dag...
      Charlotte

      Slet
  8. Nøj hvor det hyggeligt og lækkert ... glæder mig til mine rabarber også bliver lidt store .. en gang

    God dag
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Annette:)
      Ja glæd dig. Rabarber kan benyttes til så meget guf.
      En grøntsag der ikke er til at undværer.....

      Rigtig smuk dag
      Charlotte

      Slet
  9. Dette ser da fantastisk godt ut. Nydelige bilder Charlotte.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Bente:)

      Rigtig dejlig dag til dig
      Charlotte

      Slet
  10. Kære Charlotte. Det skal prøves !!! Sidder her med vand i munden, mæt mave efter aftensmaden, og alligevel lyst til at gå ud og plukke af mine rabarber og lave SKUM :-) Meget har jeg prøvet at lave, men ikke SKUM. Tusinde tak for opskrift og billeder. Kærligst Merete

    SvarSlet
  11. Tusind tak for de søde ord Merete:)
    Jeg kan love dig at du bliver afhængig af det skum. Smager fantastisk og vil danse hen af dine smags løg. Jeg elsker det simpelthen...

    Rigtig skøn aften
    Charlotte

    SvarSlet
  12. UUhhh det må jeg prøve. Jeg har netop plukket alle mine rabarber, så jeg kan nå at høste en gang eller måske to endnu... Jeg plejer at lave saft og marmelade, hvilket vi er storforbruger af her i familien.... Men har så mange, at en del af dem kommer i fryderen...
    Men skum - det må vi prøve.... Tak for opskriften...
    Skøn aften til dig og sine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej hvor lyder det fantastisk med så mange rabarber Susanne. Tror du bliver imponeret af den her opskrift. For den er nem og hurtig og så smager den så englene synger....

      Rigtig dejlig lørdag
      Charlotte

      Slet
  13. Tusind tak for en spændende opskrift og dejlige billeder. Jeg er dog ikke så god til at lave noget " på slum ". Men dette må jeg prøve :). Jeg vil lige spørge, rabarberne skal være være kølet af inden det hele blandes ? Hilsen Gerda

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Gerda og tak for de søde ord:)
      Ja jeg plejer også og være mere præcis når jeg giver en opskrift. Men det er altså svært med denne her. For det er sådan noget med at smage sig frem:)
      Ja endelig grøden skal være helt afkølet og helst en dag gammel.
      Så det er en dessert du kan lave god tid i forvejen.
      Håber det lykkedes og det vil smage dig.

      Rigtig skøn lørdag
      Charlotte

      Slet
  14. looks very delicious...

    Please visit: http://from-a-girls-mind.blogspot.com

    SvarSlet