søndag den 26. marts 2017

Så er vi igang...


Det er faktisk slet ikke nemt at være have ejer.
Jeg bliver bombarderet med den ene smukke plante efter den anden.
På i andres have blogs svømmer jeg væk af ideer og skønne tips.
Det er virkelig besværligt at begrænse sig.
Jeg ønsker mig alt bare det er hvidt!
Så der er bestilt frø hjem fra Frøbutikken.



Med sommertid er tiden kommet, hvor vi skal til at for kultivere planter til haven.
Der findes så mange flotte og dyre foranstaltninger til formålet.
Men jeg vil nu hellere bruge pengene på frø og planter.
Så jeg har taget et rigtig tykt rør og rullet avispapir om.



Bunden bukker jeg ind. Mens røret stadig er på.



Røret tages ud af avisrullen. Den øverste kant foldes ind.
Lige præcis så beholderen får den ønskede længde. 



Så er der masser af gratis potter at så i.



Her i er kommet fugtigt så og prikkel jord.
Det fine frø er fra hvide tallerkensmækker/blomster karse.
Endelig i år fandt jeg dem.
Jeg kommer kun et frø i hver potte.
For det er så smart at bruger man aviser kan disse plantes direkte
i jorden og så undgår man at beskadige rødderne på den lille ny spirer.
Her en uge efter jeg har sat frøene er de 7 kommet op og er hele 4 centimeter.
Det er alligevel en ret stor fejl margen at 30% bare ikke er blevet til noget!



Jeg har læst mig til at for de små frø skal spire skal de have min. 18 grader og sol.
læsesalen er blevet orangeri for en stund.
Man kommer normalt plastik over de små potter.
Men  jeg har benyttet et lille mini drivhus som har samme effekt.



På toppen af drivhuset står der tre krukker med glas klokker over sig.
Det er brudeslør. Købt i Dagli Brugsen til 4 kr.
En blomst jeg aldrig har kunne få til at gro i min have.
Nu skal det have sidste chance. For jeg elsker den blomst.
De er alle i fuldt spirer og ca. 0,5 cm nu.



Pynt går vi selvfølgelig aldrig ned på!



I år skal vi også have masser af ærteblomster.
Jeg elsker dem. Alle 5 slags er hvide med forskellige dufte og udseende.
Disse rødder bliver lange så her har jeg taget en toilet rulle.
Klippet 4 linjer og foldet dem så de danner en bund.



Sådan ser de ud inden i.



Så skal der dyrkes ærteblomster.



Her er mine 5 forskellige sorter af ærteblomster.
De bliver lagt i blød et døgn før de kommes i jorden.



I følge havens konge Claus Dalby må man ikke så ærteblomster før den 1. april.
Noget med at så passer det ikke på varmen og frøene med tidspunktet de er klar til at
komme ud i den rigtig jord.
Jeg er så en uge for tidligt ude. Kunne bare ikke vente mere.
Så håber det går!
Nu er jeg bare spændt på at se hvor mange af disse der titter frem!



Mit store glas kage skab bliver mini drivhus i alrummet.




Det er så smart at anvende som drivhus. Nemt at åbne og komme til de små
frø når de skal vandes.



I en af mine hjemmelavede krukker og under Lottes gamle oste klokke
 har jeg også sået citron basilikum for nogle dage siden.
Det tog kun 3 dage før de spirrede og jorden blev grøn.
En klokke eller en plastik pose over jorden, er kun nødvendig indtil frøene er spirret.
Den gør at jorden bibeholder fugten, hvilket er optimale forhold for små frø.




Når man drømmer først på året om sol, sommer og masser af blomster.
Så bestiller man frø.
Pludselig er det nu. Som i lige nu man skal igang.
Det er altså en fantastisk tid vi går i møde.
Velkommen til sommertid.

Masser af knus og en helt fantastisk have dag

Charlotte



Jeg har sagt det før men vil så frygtelig gerne have flere
stemmer på mit glas hus i Gør det selv konkurrencen.
Så tryk på linket og stem jeg behøver dem så meget
https://www.silvan.dk/gds/project-page?pId=751

Har nemlig tænk mig at ville bruge pengene til en Devalt skruemaskine
og så prøve at bygge et helt køkken. SELV!
Så har i lyst at se sådan et bliv til. Så er det at "smadre" stemme knappen som
Mads-Emil siger.

💚💚💚

19 kommentarer:

  1. Kære fry fryd
    Selv det at forspire frø, kan du få til at se yndigt ud.
    Jeg er vild med dine flotte "drivhuse", og idéen med avispapir er genial. Toiletpapirrulle idéen havde jeg også fået, men den måde du laver en bund på, blev jeg glad for at se. Så smart.
    Det bliver så spændene med alle de hvide og creme blomster. Glæder mig så meget til det hele blomstrer i fuldt flor.... forhåbentlig ;0)

    Rigtig dejlig søndag, og husk nu at slappe af og nyde det 💞
    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de skønne ord sødeste dig :)
      Godt du kan bruge ideen for det er ting som er rimelig nemt ved hånden.
      Jeg glæder mig i den grad også til at se blomsterne og hvor mange der kommer op.

      Dagen er brugt i haven og så på fisketur.
      En helt fantastisk søndag

      Knus
      Charlotte

      Slet
  2. Herfra ønskes du bare fortsat god fornøjelse 🕊🕊 - og 💟-lig velkommen til sommertid og tocifrede varmegrader 🌞🌞🌞
    Bedste hilsen Irene

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Irene.
      Det er jo helt perfekt at vi får sådan et smukt vejr på den første dag med sommertid.
      Det må altså betyde noget......

      God aften og varme knus
      Charlotte

      Slet
  3. Ja det er fantastisk, at vi kan komme i gang med at så. Og ja der er så svært at begrænse sig. Derfor ser mine vinduekarme heller ikke helt så elegante ud som dine.Og slet ikke når småplanterne skal prikles ud. Så fylder de væsentligt mere. Jeg genbruger plasticpotterne. Har faktisk så mange at min mand mener, der er nok til et helt gartneri. Og ingen må smides ud. Men så er der også altid potter til dem, der lige skal have en klump af en staude med hjem. Og af dem er der foræret mange væk. Vi ville jo ellers købe os fattige på planteskolen. Planteskolerne støtter jeg bestemt også, for der er altid en ny staude jeg har set, som jeg ikke kan leve foruden.
    Held og lykke med spireprocenten.

    Knus Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhhhhh det lyder rigtig hyggeligt hos dig.
      Det er første år jeg sådan går op i det og kigger på hver en lille spire hver dag. Så det kan godt være der næste år ser lidt anderledes ud her. Jeg starter i det små.
      Åh ja der er masser af stauder man slet ikke kan leve uden. Kender det alt for godt :)

      Rigtig skøn aften
      Knus

      Charlotte

      Slet
  4. Sikke flittig du er! Jeg er ikke god til alt det dér med at så indendørs og prikle og plante ud, så jeg sår kun det der kan sås på friland. I år i hvert fald. Måske skal jeg forsøge mig med tidlig såning næste år ...
    Jeg venter spændt på at se dine hvide tallerkensmækkere! Jeg har set dem i lysegul, men aldrig i hvid. Jeg selv har en mere vulgær smag når det kommer til blomster, og jeg elsker bare de stærkt farvede tallerkensmækkere og morgenfruer, solsikker og alle den slags :-) Og så kan jeg altså også godt lide de hvide :-)
    Jeg ønsker dig en dejlig søndag (måske i haven ...)!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er jo helt ny og grøn have entusiast Nana. Første år jeg går op i det. Men det gør jeg så til gengæld også. Lige før jeg kører statistikker.......
      Din blomster smag er på ingen måde vulgær men rigtig smuk.
      DEt er netop det jeg elsker ved blogland. Vi er forskellige men kan stadig inspirere hinanden.

      Dagen har den grad foregået i haven, eller haver. Både vores, naboen og venners. En rigtig skøn dag.

      Rigtig skøn aften
      Knus

      Charlotte

      Slet
  5. Hejsa - det kan du også gøre med Kaktusser og andre inde planter ;) gjorde jeg for en del år siden - nemlig en rigtig god idé du der kommer med Charlotte
    Knuss £ise-£otte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Lise-Lotte.
      Sjovt nok men det er haveblomster jeg elsker. Ikke dem inden for.
      Næsten kun løgplanter. Har nemlig slet ikke grønne finger......

      Rigtig skøn aften
      Knus

      Charlotte

      Slet
  6. Så herligt at du er sprunget ud :-)))) glæder mig til at se det hele. og fortsat god fornøjelse.
    Her forspires mest drivhusglæder, resten bliver sået direkte i den lettere lune jord om en måndeds tid, måske visse "ting" lidt før.
    Masser af solrøde kinder knus og dejlig aften
    Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig også Anette. Så meget. Jeg kigger og kigger på de spirer konstant. Så tænker jeg...... mon ikke også den der snart kommer op. Men der sker desværre ikke noget :)))))
      Åh det med drivhus er jeg nok blevet lidt for doven til desværre. Men måske i år jeg skal tage mig sammen. Savnede de skønne gule tomater sidste år.

      Rigtig skøn aften og ja her er der røde friske kinder
      Masser af knus

      Charlotte

      Slet
  7. Nu er det foralvor forår og sommertid. Når man igen kan nå i haven nogle timer efter aftensmaden, den bedste tid på dagen :-)
    Jeg har intet sat til forspirring, men har for længst sået ærteblomster og ærter på friland, de spirer nemlig ved 1 plus grad, jeg har de sidste år haft meget tidlige ærteblomster. Men der er nu noget hyggeligt og magisk ved at se de små frø spire.
    Håber du vinder, så du kan få dig en skruemaskine, for jeg vil da vildt gerne se dit hjemmebyggede køkken.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja nemlig Anette en helt fantastisk tid vi har nu.
      Efter aftensmad tog vi på guldfiske jagt.
      Vi fangede 4 til vores lille sø. På lørdag går jagten ind igen. Det er så hyggeligt vi alle 4 står og råber der er en og nejjjjjjjjj den slap fri....
      Ja jeg vil så gerne vinde så jeg kan købe materialer til et køkken. Har et i hovedet jeg gerne vil bygge. Men det koster jo penge!

      Rigtig skøn aften
      Knus

      Charlotte

      Slet
    2. Ej altså det viste jeg slet ikke med de ærteblomster. Så er det jo lidt spild det jeg har gjort.........
      Nu syntes jeg ellers at have læst og været så omhyggelig med de spirer.
      Nu vil jeg fremad rettet gøre som dig TAK :)

      Slet
  8. Kære Charlotte.

    Hvor er du dygtig til at formidle og så omhyggelig i alt hvad du gør.
    Hvor er det yndigt med de små "spirehuse".

    Her har vi kun sået chili, men de vokser noget langsomt, nok fordi de står et par grader for køligt. Men så er de da ikke ranglede;);)

    Jeg er den mere magelige type, som Fru P. Min erfaring er, at de blomstrer lige tidligt, måske endda før.

    Jeg glæder mig meget til at se hvide tallerkensmækkere, dem kender jeg ikke.

    Charlotte, kom de brogetbladede Lunaria som vi såede i efteråret??

    Jeg har prøvet om jeg kunne stemme to gange på dig, men den genkender mig, den snu maskine. Må få John til at stemme på dig også:):)

    Ønsker Jer alle en dejlig ny uge og sender mange kærlige tanker fra Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er altid så skøn Eliane. Tak for så mange søde ord.
      Jep jeg kan sige dig de kommer. Hele tre steder i haven. De er ca. 2 cm og nu er bladene blevet spættet. Det bliver så sjovt at følge dem og når jeg hver dag kigger på søen. Vil jeg tænke på dig:)

      Nej desværre kan man kun stemme en gang på det samme projekt. Ellers havde jeg trykket stem x 10000000000000. Men tror det er godt nok det ikke er sådan.
      Du må få John til at stemme og sige jeg belønner med et ekstra knus når vi ses.

      Masser af varme knus
      Charlotte

      Slet
  9. Tænk at det kan gøres så stilfuldt at så. Spændende at skabe nye planter og ærteblomster kan man ikke få for mange af. Den med mislykket brudeslør kender jeg godt,måske skulle jeg også prøve igen. jeg håber du/I får en skøn sommertid og glæder mig vildt til at blive inspireret af dig Jeg har stemt :0)Knus herfra med ønsket om en dejlig dag.

    SvarSlet
  10. So nice and handy planting pots!
    And I LOVE your small greenhouse!
    Beautiful flowers too!

    Lovely week for you!
    Susanna

    SvarSlet