torsdag den 6. juli 2017

White Nights


Se lige en skønhed White Nights.
Aldrig har den stået så flot som i år.
Her er det at Linda og gødning kommer ind i billedet.
For som hun siger. Giver man ikke roserne mad så levere de ikke.
Det er først år nogensinde jeg har prøvet at gøde.
Sådan bliver det bestem også fremover.



I min simple tønde vokser denne skønhed sammen med Pletter i luften.
Det har begge dele gjort de sidste 4 år.
Jeg stoppede med at tælle da jeg nåede til 37 store knopper i rosen.
Det har jeg aldrig oplevet før.



Jeg er virkelig imponeret og taknemlig for den viden Linda har givet mig om roser.
Det bliver overholdt til punkt og prikke.
Specielt når man kan se resultatet.






Jeg har fået et nyt lille træ.
Det hedder Lykketræ.
Da Lone og jeg var til havemarked i Aalborg købte vi sådan et.
Hvem har ikke behov for lykke!
Når det har afblomstret skal man knække de visne blomster af
så vil den blomstre igen så længe der er dejligt vejr. Fik vi fortalt.



Mine elskede Petunia har det ikke for godt.
De er ikke glade for alt det regn som kommer.
Jeg har klippet ned og af.
De har nået langt over de første ruder i vinduerne. Men lige nu tror
jeg bare de kæmper for overlevelse.
Men så er det jo godt der stadig er et par sommermåneder at tage af.
Så vejret kan blive bedre!

En fantastisk dag vil jeg ønske til jer alle.
Tak til Rosenfeen  for stor viden og smukhed om haven

Knus

Charlotte


26 kommentarer:

  1. Hej. Hvor er den fin. Hvad hebbder gødningen og hvor køber jeg den ?.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Conny.
      Det er biologisk gødning alle mine roser får.
      Det starter de op med 1. marts.
      De næste 4. måneder får de NPK.
      For at huske det giver jeg det altid til den første.
      Det har været en super succes.

      God søndag
      Charlotte

      Slet
  2. Den er så SMUK <3 Jeg købte en sidste år, plantede den i god jord, gødede i foråret, snøft den er død. Linda sagde det lignede en der havde fået gift, men vi bruger ikke gift. Tænker om det er for meget gødning, eller fordi den stod med løv hele vinteren, og forsvandt da vi i foråret fik frost......vel nu må jeg ha en igen:-))))
    Ha den dejligste dag
    Knus og klem og smil:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh nej Anette...... du må på den igen. Men ja man kan vist overgøde så de nærmest bliver brændt. Men ved ikke så meget om det.
      Men hvor trist. Man bliver jo så glad for sine roser.
      Jeg tror jeg vil have en til. Som ikke står i krukke. For at se hvordan den bliver. Er så vild med den og duften er himmelsk.

      Smuk søndag skønne dig
      Knus

      Charlotte

      Slet
  3. Det er en køn rose! Jeg har ikke så mange roser, men nogle helt fantastiske, meget store klatreroser som jeg giver hestemøg. Det virker de svært tilfredse med, men det ved jeg ikke hvad du og Linda siger til ...? Hvad bruger I?

    SvarSlet
    Svar
    1. Har hørt det skulle være rigtig godt. Jeg har bare ikke kunne få fat på det Nana.
      Men jeg er slet ikke garvet i haven. Så tør ikke helt udtale mig.
      Jeg lære det fra Linda. Prøv at skriv til hende. Måske hun ved det.

      Dejlig søndag til jer på gården
      Charlotte

      Slet
  4. Sådan en rose må og skal jeg skaffe plads til - den er da yndig :-)
    Knus, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Karen. Man har altid plads til en rose:)))))))))

      Dejlig søndag til jer
      Knus

      Charlotte

      Slet
  5. Så smuk en rose. Det er utroligt så godt det er med det gødning. Og jeg er ligeså taknemmelig for Lindas gode råd, som du er.
    Mine roser har også kvitteret med vildt mange blomster, og er blevet meget store.
    Lykketræet er jeg også så glad for. Det er så fint og let.
    Ønsker dig en smuk og solrig eftermiddag

    Knus og kram
    Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skønne dig og tak for de sidste nye roser.
      Som jeg da hygger i den have og ser et fantastisk billede for mig.
      Næste år :))))))))

      Velkommen hjem og en dejlig dag i haven til dig
      Knus

      Charlotte

      Slet
  6. Godt du både får roser og lærer noget af Linda, så skal det nok gå med roserne.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret Lisbeth. Jeg elsker den her blog verden selv om tiden er knap. Så hygger jeg så snart der er tid til det.

      Smuk åbenhave til dig. Håber mange lægger vejen forbi og bliver blæst helt omkuld
      Knus
      Charlotte

      Slet
  7. En nydelig rose du har, Charlotte, og så store blomster.. Har også prøvd med rose i krukke, men det er for kaldt til at de overlever vinteren her. Herlig tre du har fått deg, så godt med det som blomstrer hele sommeren,
    Ha en fin kveld
    Klem, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skønne Ida.
      Det er også den eneste rose som får lov at overvinter i krukke. de andre bliver plantet ud.
      Er nemlig bange for de ikke klare sig.

      Smuk helg
      Klem

      Charlotte

      Slet
  8. Hej Søde lærenemme Charlotte, hvor er din rose smuk. Jeg syntes nu du skal hele have æren af hvor smuk den er, for uden din kærlige pasning og pleje så var det ikke gået. Masser af vand og NPK en gang om mdr har du også stået for. Så klap dig selv på skulderen :o))) Din kærlighed til haven hjælper også en del, roser skal have masser af kærlighed, og det har du også givet.
    Kæmpe krammer fra din Rosenfe

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er bare så lækker Linda.
      Men må sige. Det er præcis din viden og humør der har gjort jeg er blevet helt vild med roser og kan finde ud af det.
      Her er det faktisk så meget så Kim går i overvejelser om at lave en kæmpe sø i forhaven. Hvor der kun skal være roser.
      Ved ikke om det er for han kan få sin sø eller om jeg er begyndt at smitte ham med min rosenglæde :)))))))))))))

      Smuk søndag og masser af krammer
      Charlotte

      Slet
  9. Det er da en skøn rose, hvor er den smuk.
    Ja, det er rigtigt - vand og gødning skal der til, i passende mængder - det ser ud til at du har ramt plet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak. Jeg forsøger mig frem og tror jeg har været for rundhåndet med npk nogle steder :)))))) men det er svært når man gerne vil gøre sit bedste.

      Smuk søndag og masser af have glæde
      Charlotte

      Slet
  10. Roser er smukke. Og for dem som ikke kun svælger i de hvide, så er der mange skønheder at vælge mellem. Gødning og deadheading foretages flittigt. I år er mine roser noget små. Flere af dem havde stængelsyge og blev klippet hårdt ned. Men de skyder lystigt, så der er håb forude.Havde en smuk hvid Claus Dalby rose i potte. Den trives ikke rigtigt. Synes generelt ikke jeg har held med roser i potter. Men din er smuk. Og smukke og hyggelige billeder. Forventer helt klart det gode vejr kommer, for jeg er startet ferie.

    Knus Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Susanne Josephine. Tror faktisk du har en ret stor viden på mange ting. Tror bestemt du vil gøre dig godt som blogger. Elsker altid dine kommentarer. Måske en overvejelse?
      Hold nu fast på stolen. Men jeg har udvidet mit sortiment. Har 33 roser og nogle er også lyserøde og abrikos. Så jeg rykker mig. Det er ikke kun hvide mere. Samt en enkelt pink.
      Overrasker jeg her!
      Dette er den eneste rose jeg har i krukker. De andre plantes i jorden til efteråret. Er nemlig heller ikke god til krukke roser.

      Fantastisk ferie til dig vi håber på et kanon vejr
      Knuser til dig

      Charlotte

      Slet
  11. The rose is gorgeous!!
    So beautiful all again!

    Lovely summer days for you!
    Hugs,
    Susanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you dear Susanna.
      A lovely and sunny day to you too

      Hugs
      Charlotte

      Slet
  12. Hej Charlotte
    Tja i dag har vi besøgt Anton Roser i Brenderup - takket være lidt reklame fra nogen af jer,
    Og smile han bor kun 30 km. fra os - det viste vi nu ik´ Smile..... Købte nu 3 slags som var skrevet ned hjemme fra. Syntes at i måske skulle besøge den flinke mand med den store viden omkring roser.
    En anden ting jeg har nu taget nogle bælge fra den hvide lupin i min have og de er ved at tage farve ( tørrefarve) ellers må de en tur i tørremaskinen hvis de ikke vil som jeg vil
    MVH
    Lilje

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor lyder det som en dejlig tur Lilje. Et rosen mekka. Jeg ville næsten ikke turde. Er bange for jeg ikke kan styre mig når jeg ser de mange roser. Så ønsker jeg mig nemlig alle de hvide og lyserøde...... 30 km væk. Det er noget af en fristelse.

      Det lyder så dejligt med Lupin frø. Tænk den hvide lupin jeg købte og plantede er vissen væk. Forstår det ikke. Jeg vander og er meget omhyggelig.....

      En smuk dag til jer. Her er der smuk sol allerede
      Charlotte

      Slet
  13. Your white roses are so beautiful Charlotte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you dear.
      A lovely day to you at det sea

      Hugs
      Charlotte

      Slet