søndag den 10. september 2017

Rosenhaven


Det er ikke nogen hemmelighed at jeg elsker roser.
Jeg elsker dem mere og mere.
Pasning i form af beskæring, gødning og vand.
Det er recepten på en skøn blomstring og alt dette har jeg lært af Linda.
Men har meget at lære endnu.
Jeg er jo først begyndt at gå op i haven for 3 år siden.





Her ser i vores have og min hjemmelavet haveplan.
Så i kan danne jer et lille indtryk af hvor roserne står.




Roser kan man aldrig få nok af.
De følgende billeder viser de roser jeg har fået taget billeder af
til mit rosen arkiv. Nummerne står ved hjertene på have skitsen.
Så kan i se præcis hvor jeg har mine skønheder og hvordan de er sammensat.





1. Perpetually yours. Slyngrose. (En yndling)




2. og 70. Jaqueline du Pre. Buket rose.




3 og 22. Artemis. Buket rose.




4 og 37.  Rosa Louise Bugnet.Historisk buskrose


5. Long John Silver.


6. Penny Lane.



7 og 34.  David Austin Mme Hardy



8. Felicite et Perpetur.

9. Triir.



10. David Austin. Crocus Rose.



11. Nevada. Buskrose




12. Snow White.



16. og 35. Mme Alfred Carriere. (stor elsker den for altid at blomster og dufter guddommeligt)



17. David Austin. Desdamona.




21. Rose Tantau Camelot.




23. Rosa white Jaques Cartier. Historisk Portland rose.



24. Ilse Krohn Superior. Historisk slyngrose.




25. og 43. A whiter shade of pale. (En absolut yndling. Den største)




27. David Austin, Queen of Sweden.



29. David Austin, Winchester Cathedral.




30.  og 79. Souvenir de la Malmaison climbing.





31. Martine Guillot. Buskrose.




32. Sombreuil. Slyngrose.




33. Klosterrose Uetersens. Slyngrose. (elsker den, er så rank og så sundt løv).




36. David Austin, Clair Austin.



38. Odysseus.



39 og 40. Rose de Tolbiac. Klatterrose.



41. og 42. David Austin, Olivia. Buskrose.
 (En yndling og som rosenfeen siger, en rigtig Charlotte rose).



44. Pariser rose





47. Rosa Schneewalzen.



48. New Dawn hvid.



49. Souvenir de St. Anne.(flittig til at blomster).



50. David Austin Susan William Ellis.



51. Jacques Cartier Portland.




52. The generous gardener.




53. Astrid Lindgren.



54. Aspirin rose.




56. Place Rose.



57 og 59. David Austin Compassion climbing. (Den lækreste duft)



60. David Austin, Tamora.




61. David Austin Grace.




62. Sweet Eureka.








64. New Dream.




65 og 67. Future Alaska.



66. Augusta Louise.




68. Rosa La Paloma.



69. Mormors rose.


71. Rosa Queen Elizabeth.




74. Royal Copenhagen.




77. Redoute.


81. Eden.



82. Gross an aachen.


Compassion climbing


Så mangler jeg at tage billeder af

Alkymisten
Rose Julia Renaissance.
Morten Korch
Mme Pierre Oger
Fruhlingsduft

Dem har jeg endnu ikke fotograferet.


Sweet Eureka

.
Fantastisk dag til jer alle.
Masser af knus og klem

Charlotte

p.s
Efter den hårde og meget tørre sommer 2018.
Har jeg mistet en del roser. 
Derfor er der en del huller 
i numrene på roserne nu.
Jeg prøver ihærdigt at fylde dem ud....

40 kommentarer:

  1. Godmorgen Charlotte så mange fantastiske roser du har , men har du ikke den der er min yndlings der hedder WILLESTRUP? Du har flere der ligner den er så smuk og meget holdbar , jeg har også mange men der er desværre flere røde og gule også , ikke lige mig ,men Arne er vild med dem så de bliver her nok , hav en rigtig dejlig dag knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for tippet Susanne. Har været inde og tjekke den ud. Er en skovl til at finde rundt i roser. Kan finde en ved dette navn af både lyserød og en hvid?
      Ja man må deles om interesserne. Her er Kim ikke så interesseret i haven, så jeg har næsten frit spil.

      Smuk dag
      Knus

      Charlotte

      Slet
    2. Hej Charlotte, Sikke dog vidunderlige roser, vi er glad for de samme farver, så der var inspiration 😁
      Din Eden Rose ligner ikke en Eden? Og den hedder jo i øvrigt både Eden og Willestrup?
      Mvh Tina

      Slet
  2. Godmorgen Charlotte og god søndag. Det er som et eventyr,alle dine smukke Roser. Jeg synes det er genialt, at lave en haveplan. Jeg tror at jeg vil prøve at lave en, så kan jeg måske ende med at kunne finde tilbage til navnet på en plante,hvis jeg skulle være i tvivl. Knus og hygge

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de skønne ord Leila.
      Ja jeg tænkte at sådan en plan ville være god. Jeg vil have lavet navneskilte til roserne også. Men skal bare lige finde ideen til dem jeg ønsker.....

      Rigtig dejlig dag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  3. God morgen Charlotte
    Dejligt at læse at du er tilfreds med dine roser, trods den megen regn I har fået hos jer, det må betyde, at du har den rigtige opskrift til behandling af roserne.
    Flot tegning du har lavet af haven, den giver et godt overblik. Har du endnu ikke fået lokket sønnen til at sætte dronen op, så vi kan se det hele lidt for oven.
    Du har en fin samling af roser, der er et par stykker, du har skrevet Austin rose ved, det er de ikke. Du kan altid søge dem på https://www.helpmefind.com/rose/l.php?l=2.41018.0, hvor du kan se, hvad det er for en rose. A Whiter Shade of Pale og Jacqueline du Pré er ikke Austin roser.
    Men flot gennemgang du har lavet, jeg håber ikke, at det gør noget, jeg har skrevet det til dig.
    Knus

    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de flotte ord Lisbeth.
      Ja der er ved at komme en del smukke roser og heldigvis er jeg ikke stoppet endnu :)
      Det er så dejligt du gør mig opmærksom på mine fejl. Har rettet dem. Syntes jeg havde været så grundig i min søgen. Men ikke grundig nok. Det er lidt af en jungle for mig endnu.
      Men lære det vel engang. Tak for tippet.

      Dejlig dag
      Knus

      Charlotte

      Slet
    2. Hej igen
      Jeg er glad for, at du synes, det var i orden med rettelserne, derfor kommer der lige et par mere. Eglantyne staves sådan, og Clair Austin sådan :) nu kan vi lige så godt få det hele med. Stadig et super indlæg, det ved du, jeg synes, ja du skal nok lære det, du er godt på vej.
      Knus
      Lisbeth

      Slet
    3. Må sige jeg lære hver dag Lisbeth. De roser driller lidt i navnene :))))))))

      Slet
  4. Smukke smukke roser. Og sikke en fin plan af haven. Det er en rigtig god ide. Men jeg venter lidt endnu, for der sker så mange ændringer i vores have lige nu.

    Rigtig god søndag
    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der sker jo en del ting hos dig Lone.
      Men min plan er lavet sådan at jeg altid kan rygge rundt på den.
      Jeg har gemt den på min pc.
      Så opdatere jeg den på dette indlæg. Så har jeg altid den sidste nye. Hvis min pc skulle gå ned!!!!!!!

      Masser af knus
      Charlotte

      Slet
  5. Hej Charlotte ♥

    Nr 15 ligner en Bonde Rose❤
    Men smukke er de , men den der hedder Citrus har jeg aldrig hørt eller set før ♥

    Skøn søndag ❤
    Lise-Lotte Lund

    SvarSlet
    Svar
    1. Cirkus er en utrolig smuk og blomster rig rose. Ikke så glad for alt det vand der kommer. Den kan godt rådne. Desværre.
      Ja ved ikke hvad navnet er på nr. 15. Men en bonde rose er det ikke.

      Smuk dag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  6. Roser er skønne! Og du har da mange af de allerfineste. Jeg er vildt imponeret over din haveplan. Sådan en kan jeg ikke finde ud af at lave, tror jeg. Måske skulle jeg prøve ... Må jeg spørge hvilket program du har brugt?
    Dejlig søndag til dig og dine!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de fine ord Nana.
      Det er ret skønt med sådan en plan. Jeg har brugt Publicher pro. Mener jeg det hedder.
      Ret dyrt program, mener jeg. Er sikker på mindre kan gøre det. Det er jo bare at sætte streger og lave mønster. Er sikker på at det kan man også i Word.

      Smuk dag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  7. Kære Charlotte.
    Tusind tak for en fin plantegning, nu kan jeg bedre forstå hvor Pauline og Marie bor.

    Og alle de skønne roser. En fantastisk samling. Hvor er de vidunderlige, lige til at blive glad af.

    Og i dag har vi smukt solskin, så jeg skal ud og soignere mine pelargonier, det har regnet siden vi kom hjem fra 10 dages ferie, så de trænger meget til lidt opmærksomhed. Roserne er derimod i gang med deres 3. omgang.
    Her fører Crocus Rose, men hun er jo for lysegul til din smag :)Det må vi se om vi kan ændre på :)
    Håber du får en dejlig dag, skønne Charlotte.

    Ps. Jeg fik aldrig skrevet tusind tak for urtesalt som du forærede mig. Det er SÅ vidunderligt. Jeg spiser meget røgeost og dertil er det helt uundværligt. Men ALT mad får et smukt løft med det vidunderlige røgede urtesalt.
    Kærlige tanker til dig og din familie. Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak hvor er du sød Eliane.
      Det var så hyggeligt hos Lone. Godt du kan bruge saltet. Vi er jo afhængig af den her.
      Vi har i dag smukt vejr. Vi har undgået stormen. Her er helt stille og solen stråler om kap med fugle fløjt.
      Men her er så vådt. Rigtig efterår, desværre.

      Smuk dag i Odense
      Knus

      Charlotte

      Slet
  8. Så smukke roser.
    Og så dejligt at du fortæller hvad de hedder, så her bliver rose ønskeseddelen længere og længere.
    Skøn dag til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha ha tusind tak altså. Kender det godt.
      Min liste stopper aldrig.......

      Smuk dag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  9. Nøjjj hvor har du altså fået lavet en smuk samling og jeg er da ganske vild med din haveplan. Sådan en må jeg ha for her er der gået helt kuk i roserne og optællingen.
    Du har en del som jeg bliver nød til at få plads til så det er bare lige der med at få mere plads 😊 men det kan der vel laves.
    Skøn dag til dig og forhåbentligt så har du tid til at nyde den 😊
    Kæmpe kram fra din Rosenfe 🌹

    SvarSlet
    Svar
    1. Sødeste Rosenfe.
      Roser er vidunderlige og der er altid plads til en til. Ellers køber vi bare nabo grunden :)))))))))
      For roser skal vi ikke gå ned på vel!

      Rigtig smuk dag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  10. Flot haveplan, det giver overblik.
    Du har en skøn samling pasteller - hvor er de smukke :)
    Man ønsker sig altid flere og flere. Selv startede jeg ud med bedst at kunne lide lyserøde roser, sidenhen blev det til de mørke og de orange farvede, som stadig er mine favoritter - sammen med de gule... Ak ja og i år har jeg købt 3 nye hvide roser :)
    ha' en god ny uge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Roser er fantastiske og som jeg skrev til Linda kan man altid finde plads til flere.
      Jeg er stadig til de lyse og lys rosa.
      Men ved også det kan ændre sig endnu........

      Rigtig smuk dag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  11. Det er jo helt vildt. Du har godt nok fået gravet nogle huller i haven. Her er flest roser i de rosa/lyserøde farver. Ynglingen er Willenstrup, men den blev meget grim i krukken, så det røg ud. Her har roserne ikke blomstrede så meget som de plejer. Tror også de har manglet varme. Men måske skyldes det også, at de blev beskåret hårdt mhp. foryngelse. Flot haveplan og selvfølgelig har du sådan en flot en :-)

    Rigtig dejlig uge
    Kærlig hilsen Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Altid skønne ord fra dig Susanne Josephine.
      Jeg syntes selv jeg er ved at have en del smukke roser i sarte farver.
      Men der er mange flere som ønsker at komme her til kan jeg mærke.
      Det bliver jo en rosen have til sidst. Men det er nok heller ikke det værste......
      Den Willenstrup skriver i godt nok om. Måske det er næste rose.......

      Knus og en dejlig dag
      Charlotte

      Slet
  12. Flot haveplan og selvfølgelig har du sådan en flot en :-)


    เย็ดสาว

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have.

      Smuk dag til dig
      Knus

      Charlotte

      Slet
  13. Roser er virkelig skønne og det er dejligt med en plan, så man kan holde styr på det hele :-)
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har fuldstændig ret Lene.
      Ellers havde jeg glemt navnene.

      Smuk september dag
      Knus

      Charlotte

      Slet
  14. Så vakre roser, Charlotte! De gir virkelig en stor glede, og er vel så vakre på slutten av sin blomstring synes jeg også.
    Ha en deilig dag,

    Klem, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Ida roser giver både glæde og arbejde.
      Men jeg nyder dem så meget og de duftes og tales med hver dag :)))))))

      Klem og dejlig dag
      Charlotte

      Slet
  15. Belíssimas flores, adoro flores! Feliz semana! Cumprimentos

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you dear.
      Lovely day to you Sandra.

      Hugs
      Charlotte

      Slet
  16. Så genialt med en haveplan. Det må jeg kopiere, for overblik og navne er jo helt fantastisk. Jeg er jo også vild med roser og har en del både i potter og bed. Elsker at kunne klippe en buket til stuen 😁♥️

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er fantastisk at kunne tage en buket ind om dagen. Jeg stor nyder roserne.
      Jeg bliver nød til at have en haveplan. For kan endnu ikke kende alle roserne.
      Håber det kommer.

      Klem og god søndag
      Charlotte

      Slet
  17. Thank you and a nice day to you

    Charlotte

    SvarSlet
  18. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  19. Elsker dine Eventyrligt smukke roser. Man bliver ledt ind i et eventyr

    SvarSlet
  20. Sikke en skøn samling - du skal nok med tiden få erstattet dem, du mistede i 2018.
    Der er virkelig mange som jeg også kunne tænke mig - men jeg har ikke plads til flere.

    SvarSlet