fredag den 4. september 2015

Krydderurtesalt





Vi ved jo godt alle sammen at krydderier er det som sætter kulør på maden.
Men det sjove er at udvikle smagen selv!
Min svigerinde laver simpelthen sådan noget lækkert salt.
Det inspirerede mig helt vildt. 
Så i fødselsdagsgave ønskede jeg mig en ryge ovn. Så jeg kunne lave krydderurte salt. 
Lige med den smag og de hjemmedyrkede krydderurter jeg går så meget op i.
Det har været en rigtig sjov og lærerig proces.
Jeg bliver simpelthen nødt til at dele det med jer. Så i kan gå i gang som 
køkken chef og trylle med naturens lækre gaver.




Her er jeg i gang med at fin hakke masser af hvidløg og basilikum.
Dette skal blive til den mest vidunderlige hvidløgs/basilikum ryge salt.



Her har jeg været ude og plukke friske koriander. De smager fantastisk når de har
været gennem hele processen.
Alle krydderurter kan bruges. Men man skal selv finde og afstemme den smag der
passer en bedst. Det er jo helt individuelt.




Nu er salt og krydderurter tørre, blandet og igang med ryge processen.




Man kan ikke andet end at elske smagen af det hjemme gjort salt.








Prøv lige at se et strejf af sol og sommer. Det kan bruges til maden 
hele vinteren.
Men ikke nok med det, det er også en fantastisk værtinde gave.
Gør igen lidt ud af indpakningen, det betaler sig!




Da jeg gik og røgede salten i Fonderie De Glase,
 kom jeg til at se op og der var solsorte far på sine æg!





Han og hans kone er blevet fulgt nøje her hjemme. 
Der er blevet gættet på hvor mange unger der kom ud af æggene!




4 unger blev det til.
Både mor og far har passet rigtig godt på de kære små.
Som nu alle har forladt Fonderi De Glase.





I en anden rede kom denne lille fyr frem for første gang.
Så heldigt at man lige kan nå at fange sådan et øjeblik.

Nu vil jeg være lige som fuglene og flyve mod syd.

Jeg har jordens bedste veninde. Jeg har heldigvis en hel del af dem.
Der på hver deres måde beriger mit liv med så mange nuancer. 
 Flytte har inviteret på rejse.
Så den næste uge skal vi bolter os i 40 grader.
Tænk at være så priviligeret, 

Jeg håber I får et smukt sensommer vejr her i Danmark.

De bedste ønsker om en fabelagtig weekend samt fantastisk uge

Charlotte










6 kommentarer:

  1. Det lyder herligt med hjemmelavet krydderurtesalt 👍, har en veninde der har en rygeovn , tror at jeg vil spørge hende om vi ikke kunne prøve at lave det 😎. Det er da ikke tosset med veninder der inviterer en ud og rejse 😜, hvor skal i henne? Går også og sparer sammen ( er fortidspensionist , så pengepungen er ikke så stor😢). Men med lidt loppemarkeder herhjemme og ude, salg på nettet, så bliver der lidt penge igennem et stykke tid. Då her sidstningen september håber jeg at kunne komme ned til Tyrkiet en uges tid (eller lidt mere 😜). Helt alene, med hækle/strikketøj, et par bøger, og så bare ligge nede på stranden hele dagen 😜👍👍skal faktiskt gøre klart og pakke ting, tøj og sager til st drage afsted for at ha en lille bod på Loppemarket i morgen 😜👍👍.. Er ikke helt klar over hvor du bor, med der bliver holdt i kulturhuset hastrupparken i køge😎. Stort arrangemang med Loppemarket, hoppeborg, slushice og kebab, så hvis du har mulighed kom forbi😎. Ha en rigtig fin dag. 😎😎

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Åsa.
      Jeg har haft den mest fantastiske ferie i Tyrkiet. Med minimum 44 grader. Min veninde var så heldig at vinde en rejse så jeg og vores mindste søn blev inviteret med. Så kan man bare ikke have en sødere og mere betænksom ven <3 Vi har nydt ugen i fulde drag. Elsker simpelthen det land. Har været der en del gange og bliver bestemt ikke den sidste gang. Var jeg rig og havde råd. Så blev hele familien flyttet der til. I den varme og med de venlige mennesker, kan man kun nyde live. Håber inderligt du kommer afsted. Intet bedre sted på jorden. Rigtig dejlig dag til dig.

      Charlotte

      Slet
  2. Spændende med rygekrydderurter rigtig dejlig ferie til dig og veninden. VH Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Carina. Vi havde alle en fantastisk ferie. Minimum 44 grader, vindstille og total skønne oplevelser til os.
      Jeg var så heldig at finde sådan noget lækkert salt. Så nu skal rygeovnen opstartes....... når vasketøjet er ordnet :-)
      Rigtig skøn Lørdag

      Charlotte

      Slet
  3. Lyder da rigtig spændende og krydderurter er jo bare skønne. Sjovt selv at eksperimentere med smage og sammensætninger :) Gode veninder er guld værd og beriger en. Håber i får en fantastisk ferie :) Imens nyder vi andre det smukkeste septemvejr :)
    Majbrit

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret Majbrit. Veninder er fantastiske og beriger en på alle måder. Dem skal man holde fast i.
      Vi havde alle tre en helt igennem fantastisk tur. Min mindste søn var med. Han får det så godt i varmen og min dejlige veninde syntes han skulle med og få det godt. Så det var nok mere mig der var tredie hjul :) Hun har et hjerte af guld og er så betænksom.
      Men sikke et smukt vejr at vende hjem til. Det er jo fantastisk. Så håber i har nydt det.
      Rigtig skøn lørdag til dig.

      Charlotte

      Slet