fredag den 30. september 2016

Projekt forstue


Jeg har længe haft et stort ønske om, at lave noget af forstuen om.
Ikke lige denne del hvor mine skønne porcelænsdukker er. 
Det er jo også her i buen gæsterne kan hænge deres overtøj.
Lige her har jeg det som jeg gerne vil.



Det her er sådan et godt mantra.
Som jeg har malet direkte på væggen.



Vognmand Svendsens dåbskjole hænger også hvor den skal.



Margrethe og Camilla sidder fint i dukkevognen med oldefars rangle.




Margrethe var den første glasdukke jeg købte af en ældre dame.
Camilla er den nyeste jeg har. En fantastisk størrelse.
Hun er godt brugt og har skår på den ene arm.
Hun er købt hos Camillas Lopperier.




Lone og Albinus sidder fint i den lille dukkeseng, som min mor
havde som barn.
Lone er fra en genbrugsbutik og hende fandt Frk. Hall til mig.
Albinus er min fødselsdagsgave fra mine svigerforældre.
Han er bedårende skøn og den eneste drengedukke jeg har.
Alle er de iført tøj fra Kims og min mors barndom.



Jytte ligger fint i den gamle træ dukkevogn.
Hun er fra min barndom. Jeg arvede den af min mor. Som også legede med den som barn.
Hun magler lidt af den ene hånd og den ene fod.
Må nok indrømme at glasdukker også er en af mine passioner.
Nu går jagten så ind på en dukke med hår.



Dukkevognen har jeg fået af min nabo Alice for en del år siden.
Den er af mørkt træ. Men jeg skal jo have alt lyst. Så kalkmaling har gjort underværker!



Nej i den her ende er alt som det skal være for nu.



Før i tiden havde jeg den gamle skolepult i den anden ende.
Men den blev jeg træt af. Ønskede mig et bord, som kunne pyntes op!
Men syntes ikke lige pengepungen skulle åbnes for en ny investering.
Så jeg gik i kælderen og lavede en hel ny ende med diy af gammelt sammensat skrot!



Et bord blev tryllet frem af to bukke jeg engang havde fået af nabo Martin.
Pladen er en overskydende låge fra Karls skab i køkkenet. Begge dele blev skåret til og malet.
Vinduet er fra Karl Georg. De to skamler er fra Alice nabo og blev pelset og malet.
Ginen er fra Lene. Med en gang maling og voks, blev den gammel.
Kufferten fra 1951, er fra min mormor. 
Lysestagerne er tin som jeg har malet og æskerne har jeg også malet og pyntet.
Det er simpelthen ene af genbrug...



Jeg er vild med den runde skammel og den står så smukt med de fine æsker.






Den smukke rosette er af silkepapir. Den fik jeg på en gave indpakning fra Betina.
Den gemte jeg sirligt og i dag pryder den toppen af æsken.












Er det ikke sjovt. Jeg er slet ikke til giner.
Men pludselig kunne jeg se ideen i en på bordet. Så var det godt at Lene havde en.
Den er så sød med den lille barne kjole.



De smukke valmue frøstader har fået en gang let hvid maling.
De er så utrolig smukke og dekorative.



Alt det her kunne slet ikke lade sig gøre uden min maling pusher.
Gitte har lige præcis det rigtige maling. Det jeg efterhånden kun gider at male med.
Når man kommer ned i hendes butik, så er alt muligt og ideerne vælter frem.
Kommer man på de her kanter så er det et must at besøge hende, hun har så mange franske fund
som hun selv henter hjem. Til nordjyske priser.




Min oldefars hjemsteds bevis er sat på en ramme.



Skabet har fået nyt pynt.




Under bordet gemmer sige endnu en skammel fra naboen.
Den sad Alice på som barn og malkede køerne.



Kan i huske at jeg før har vist jer min forstue og der sad en dukke uden hoved.
Nu har Hanne fået hoved på igen.
Lige pludselig var det rette hoved der og min svigermor sprang til.



Nu sidder Hanne under bordet, i en rigtig gammel vugge ude fra Karl.



Tænk hvad det kan føre til når man går i gemmeren.
Får det rette maling og laver en fin sammen sætning.
Er så glad for alle dem som tænker på mig når der ryddes op.
Elsker min nye forstue, at kunne pynte et bord efter årstiden.
Ja jeg tør slet ikke tænke på, hvordan jeg går amok her ude til jul
så gæsterne kan bydes varmt velkommen Hos Villa Fryd!


Håber i fik lidt ideer til at kigge i gemmeren.
For husk nu, alt kan bruges kun fantasien sætter grænser!

Rigtig fantastisk weekend

Charlotte

PS.
I går opdagede jeg pludselig at min blog liste var væk....
Mangler jeg nogle af jer, så skal jeg nok finde jer!
Lige nu kører hovedet bare rundt i min søgen!

24 kommentarer:

  1. Du laver altså bare de smukkeste ting Charlotte 👏🏼👏🏼
    Kh Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak søde Gitte.
      Fik da total inspiration efter jeg var nede efter maling hos dig.

      Rigtig dejlig weekend
      Charlotte

      Slet
  2. Godmorgen Charlotte.
    Tak fordi du gør min morgen så dejlig med de skønneste billeder. Du spreder glæde med dine fortællinger og billeder af de smukkeste stillebens. Tænk at det er ting fra naboer, familie og venner, der nu ligner dyre franske antikviteter. Tak, Charlotte.

    Må din dag blive fyldt med glæde. Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Så sød du altså er Eliane:)
      Fantastisk at få lov at sprede glæde på så smuk en dag som fredag. Komme indenfor dine døre og bare gøre lykke.
      Så kan man ikke ønske sig så meget mere som blogger.
      Tusind tak for altid så skønne søde ord.

      Rigtig formidabel fredag og weekend
      Knus
      Charlotte

      Slet
  3. Det er altså spændende at læse om hvordan du får, og får brugt tingene-det røre ved den kreative hjerne:-) og citatet er fantastisk!
    Håber det går bedre med din kæbe, fik først den anden dag, af en uvis grund læst kommentaren til mig for en lille stund siden.
    Ha en skøn skøn dag

    PS har set der er andre der har samme problem med blogrollen som dig, det er trælss!

    SvarSlet
    Svar
    1. Så dejlig med kommentarer fra dig, altid så søde og betænksomme er dine ord Anette.
      Jeg elsker jo ting med historie og sværmer mest til de ting jeg kender historien på.
      En ekstra gevinst er det hvis jeg også kender den tidligere ejer.

      Jeg var lige ved at fortælle en lang historie om kufferten..... den har faktisk en sørgelig udgang. Men så tænkte jeg..... altså de indlæg bliver da også længere og længere!!!!!

      Tak min kæbe er helt klart i bedring. Den er ikke normal og det vil jo nok også tage det meste af et år. Det er op og ned dage. Specielt alt efter hvad jeg spiser og hvor meget jeg snakker.....
      Så her er nogle dage meget roligt, fra min side af;))))))))

      Rigtig fantastisk weekend til dig og dine
      Knus
      Charlotte

      P.s
      Øv med det teknik for tiden min fb driller mig også :(

      Slet
  4. Hvor er det bare blevet så utrolig smukt. Jeg er helt vild med dit nye hjørne. Du er simpelt hen så kreativ. Skønt citat og virkelig smukt skrevet. Tusinde tak for at nævne mig 💕
    Jeg ønsker dig en fantastisk dejlig weekend.

    Knus Lone 🌸

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Lone:)
      Ja det er faktisk et ret smukt citat og det malede jeg næsten så snart vi flyttede ind.
      Utroligt at det har fået lov at stå i 9 år nu........
      Men tror det er fordi det var et vildt stort arbejde. Ikke bare lige noget man gør på en bulet ujævn væg......

      Fantastisk weekend til jer i havens tegn
      Knus
      Charlotte

      Slet
  5. Hei Charlotte, så kreativ du er, blir virkelig inspirert av dine bilder... Nydelig hjørne med ditt flotte bord og esker!
    Ønsker deg en god weekend,
    Klem, Ida

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak søde Ida. Hvor skønt at høre jeg kan inspirere dig.
      Elsker når vi kan give hinanden skønne ideer.

      Rigtig dejlig søndag
      Charlotte

      Slet
  6. Hej Charlotte

    Hvor ser det bare fedt ud.... og skønt med gamle gemmer !!!!
    Det ser flot ud måden du maler på - det er vist ikke med pensel ... eller ?
    Ha' en dejlig weekend
    Klem Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa Susanne.
      Tusind tak for de flotte ord:)
      Jo jo jeg maler altid med pensel. Helst også kun en gang!
      Det er fordi jeg bruger Annie Sloan maling. Det er simpelthen det bedste som er på markedet.
      Nu har jeg prøvet nogle forskellige. Den her slår alt.
      Den har så super god en pigmentering så den dækker så flot.
      Alt det jeg har vist her er kun malet en gang.
      Det kan du ikke med alt andet kalkmaling. Det er vand ved siden af.
      Jeg plejer at sige at jeg maler med flødeskum:)))))

      Rigtig skøn søndag
      Charlotte

      Slet
  7. Hvor er det altså bare fint ♥ Så hyggeligt og vågne op til dine altid skønne indlæg.
    Jeg har også lige malet store æsker fra Søstrene Grene, og nu skal jeg på nettet og lede efter fine gamle mærkater og sætte på.
    Fortsat dejlig dag til dig.
    Kh Anja

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en rigtig hyggelig dag. Håber du fandt nogle super lækker mærker.
      For hvad vi kan lide den ene dag er jo ikke sikkert vi bryder os om den anden.
      Så det er faktisk ret sjovt at være på mærkat jagt:)))

      Tusind tak for dine smukke ord Anja-
      Rigtig skøn søndag

      Charlotte

      Slet
  8. Wauw �������������� Hvor er det blevet godt. Blev meget inspireret, tusind tak søde. Spændt på hvordan det går med projekt kaffedåse ;D
    Fantastisk weekend til dig og dine.
    Kh Majbrit

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have søde Majbritt:)
      Åh det projekt lader vente på sig......
      Jeg har lidt travlt for tiden så jeg er knap så kreativ.
      Men den er så smuk den dåse, så skal nok komme til den......

      Rigtig skøn weekend til dig og dine også
      Charlotte

      Slet
  9. Hej
    Virkelig hyggeligt og så mange dejlige detaljer ... masser af skønne ideer til os andre, TAK for det!
    God weekend
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Annette for de fantastiske ord.
      Bliver simpelthen så glad når mine ideer kan spredes og skabe ny kreativitet.

      Rigtig fantastisk søndag
      Charlotte

      Slet
  10. Så hyggeligt indrettet. Mange af tingene virker endnu mere hyggelige, når der ligger en historie bag. Det er heller ikke spild at give dig gaver, som er smukt indpakket. Så længe pynten er hvid el. kan males, så finder du ny anvendelse af denne :-) Kan se flere af dine madonnaer. Måske kunne man håbe på, at du en dag laver et indlæg om, hvordan du laver disse smukke statuetter. Ser frem til at se forstuen julepyntet, det bliver med garanti en fantastisk velkomst dine gæster får. Juleslikket er landet i Netto, de er i god tid. Håber at du bedre kan tygge, når den søde juletid kommer.
    Fortsat god weekend.

    Mange hilsner Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind mange tak skal du have Susanne Josephine:)
      Ja ting med historie er bare de bedste!

      Det var da en god ide med at vise hvordan mine madonnaer bliver til. Det har jeg ikke tænkt på! Men hende du ser på billederne er fra Rom. Købt ved Peters Kirken.
      Så hun har en helt speciel plads hos mig. Hver gang jeg kigger på hende kommer alle de fantastiske minder frem fra en suveræn ferie.

      Ja juleslikket vælter frem og mig som elsker julen....... uha det er konstant en kamp mod kiloene :)))))))))

      Rigtig smuk søndag, håber du er kommet på benene igen....
      Charlotte

      Slet
  11. I love these white vintage colours!
    So beautiful!

    Have a lovely October!
    Susanna

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you sweat Susanna

      Nice day to you
      Charlotte

      Slet
  12. Din blogliste er ikke den eneste der er forsvundet, det er min også, og kan se at den også er hos nogle af de andre bloggere. Jeg har været ved at lave en ny, men mangler stadig mange, det er et større arbejde. Kan huske at Claus Dalbys også forsvandt på et tidspunkt.

    Hvor er dit nye genbrugs hjørne blevet fint. Jeg elsker at se hvordan du kan anvende alt. Jeg vil glæde mig til at se hvordan du går juleamok derude :-)

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de flotte ord og kan love dig for jeg nok skal gå juleamok der ude:)))))
      Allerede nu køre tankerne helt vildt.......

      Ja jeg syntes det er så underligt at den liste bare kan forsvinde. Men så tænkte jeg at serveren nok var nede og den kom igen, men det er den ikke gjort.
      For det er virkelig et stort arbejde, at tilbageføre den.

      Håber du nyder "ferien" for ved jo at du har gang i 1000 ting....

      Rigtig skøn tirsdag
      Knus
      Charlotte

      Slet