mandag den 16. maj 2016

Jordbær hjørnet


Sikke meget som sker lige nu hvor solen konstant er fremme.
Buske, træer og blomster pibler frem fra jorden.
Jeg syntes det er som om bladene på træer og buske, ikke rigtig kan følge tempoet i år.
Men nu sker det. Min Snebolle busk står i fuldt flor.
Det er så smukt et syn og den dejligste duft.
Busken fik jeg af Kims mormor den første fødselsdag jeg holdt her i huset.



Lige siden er den bare blevet større og større.
Men sidste år fik jeg pålagt at beskære den.....
Man kunne ikke komme ud eller ind af lågen for de kæmpe store grene.
Jeg er jo sådan et menneske der ikke ynder at beskærer noget.
Jeg elsker det vilde og naturlige i tingene......
Så syntes min Snebolle busk er enormt lille i år....



Nu hvor jeg er begyndt at blogge og også følger andres blogge.
Så er der åbnet sig en helt ny verden for mig.
Så min indsigt siger mig nu, at det er godt at beskære. 
Alt bliver tættere og mere frodigt.
Så jeg kan love jer for at saksen har været fremme i år.
Selv på mine roser.....
Så er meget spændt på at se resultatet!



Min vand stol er også kommet frem igen i år.
Vi har små kar over alt i haven. For fuglene hygger sig med vandet.
Hver aften går jeg en runde og fylder karrene op igen.
For fuglene bruger meget vand. Både til at drikke og til at bade i.
Vand er jo lige nu vigtigere end mad for dem. Så ønsker man mange fugle i haven
så er det bare med at få små vand oaser op...









Mine Liljer står rank i krukken. 
De sidste 4 år har de stået og passet sig selv. Altså de er 
blevet plantet i større og større krukker.
Men når de afblomstre, sættes de i et hjørne og kommer først
frem når de atter skyder. De er godt nok taknemlige.
Samtidig kvittere de med de smukkeste hvide velduftende blomster.



Min gamle madonna står på sin piedestal inde i Snebolle busken.
Nøjagtig som hun har gjort de sidste mange år.
Hun bliver smukkere og smukkere af vejr og vind.


   



Jordbærplanterne har godt fat i højbedet.
Det vare ikke længe inden man kan stå og nippe til de sødeste frugter.
De blomster helt vildt og det er jo gode tegn.

Jeg vil ønske jer alle en fortsat forrygende Pinse
i det smukke solskinds vejr.

Charlotte


20 kommentarer:

  1. Kære Charlotte. Det er en af de største fornøjelser alle i min familie har, at gå ud i haven og plukke hvad der er af skønne frugter og grøntsager, og bare spise. Så er det sommer! Det smager ligesom lidt bedre :-) Hvor er det et fint jordbær hjørne du der har lavet, det blive flot med de røde jordbær til det hvide. Dejligt med fuglebad og vand, det er en stor glæde, at se det liv det skaber i haven. Kærligst Merete

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Merete:)
      Her yndes virkelig også at spise af de friske bær. Her går det stærkt med at tømme planter og buske for de søde bær.
      Her er det alle mod alle, det gælder om at holde sig til. For ingen har stop klods her og jeg er nok den værste!!!!!

      Rigtig dejlig dag
      Charlotte

      Slet
  2. Godmorgen Charlotte
    Så dejlige billeder af sommer og sol. Er totalt forelsket i din store flotte snebolle. Min er stadig bare en lille gut, da jeg først købte den sidste år. Der sad der tre ynkelige boller på, men i år er der tre gange så mange. Den står stadig i en stor krukke, men har bestemt den skal plantes ud i haven, til efteråret. Skal bare have fundet den bedste plads.
    Mine jordbær står i køkkenhaven. Men en del af dem, har jeg også sat i højbede i år ;0).
    Jeg er vild med din havestil, som er i den lidt "vilde" stil. Det ser så dejligt naturligt ud, og jeg bliver MEGET inspireret. For vores have er en STOR gammel have, som jeg umuligt kan holde og trimme til det perfekte. Men så er det jo fedt at den faktisk er flottere, hvis den ser lidt vild ud ;0)
    Så tak for inspiration og dejlige billeder igen ❤️
    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din søde besked Lone:)
      Din busk skal nok blive stor så snart den kommer i jorden går det stærkt.
      Det er nemlig en yndig busk. Desværre kan blomsten ikke holde inden for. Men så er der jo noget smukt og velduftende at kigge på i haven.

      Rigtig fantastisk dag til dig
      Knus
      Charlotte

      Slet
  3. Så nydelig du har det i hagen. Det snøballtreet er utrolig vakkert. Nå SKAL jeg skaffe meg et slikt tre.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Bente:)
      Ja da du må absolut have sådan en busk....

      Rigtig fantastisk dag
      Charlotte

      Slet
  4. Hvor er det hyggeligt, den store krukke - ser godt ud med dit logo, har du lavet det i fri hånd måske
    God pinse

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have. Ja det er altså lidt sjovt at lave
      logoet på krukkerne. Så bliver de lige som lidt mere mine:)
      De er lavet med den gammel dags overførsel med at tegne på bagepapir;)

      Rigtig skøn dag
      Charlotte

      Slet
  5. Dejlige billeder sok og sommer og herlige snarlige jordbær. Dejligt at have et sted hvor man kan gå og nippe jordbær og spise dem direkte.
    Ja det er svært at beskære men det er en nødvendighed engang imellem og ofte bliver man belønnet med det, med en mere fyldig busk og ofte også flere smukke blomster. Men jeg ved godt at det er svært, hvor skal man begynde, hvilken gren skal væk og skal der klippes op eller ned :-)
    Men hyggelig ser dit fine jordbær sted :-)
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Kirsten:)
      Åh ja det beskæring er det onde selv...... det gør ondt helt nede i storetåen, når jeg finder saksen frem......
      Hvis det ikke giver voldsom pote her i sommer, så tror jeg aldrig mine ting beskæres mere ha ha ha.....
      Er virkelig dårlig til den del, må man sige!!!!

      Rigtig fantastisk dag til dig
      Knus
      Charlotte

      Slet
  6. Hej Charlotte
    Ind i mellem kan det altså godt skære i ens hjerte når man klipper noget tilbage, jeg tror aldrig jeg lærer det. Men at det hele har godt af en god beskæring det er der ingen tvivl om. Din snebollebusk er rigtig smuk og jeg syntes da bestemt at der er noget der er sprunget ud i din have efter hav man kan se.
    Jeg bruger også at give fuglene vand hver dag forskellige steder i haven, de brokker sig hvis deres vandkar ikke er fyldt op.:o)))
    Rigtig god aften til dig.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret Linda, fugle kan virkelig gøre opmærksom på hvis der mangler vand.
      Det er faktisk ret sjovt.....
      Nu må vi se med det beskæring..... gud hvor det bare slet ikke er mig!
      Kan virkelig blive i dårligt humør af det ha ha ha, sådan noget pjat!

      Rigtig skøn dag til dig også

      Charlotte

      Slet
  7. For at udnytte hver lille plet jord i vores lille have er jordbærerne klemt ind i rodehjørnet bag drivhuset og under et stort birketræ. Har i flere år overvejet at lave et højbed på samme sted. Så bliver hjørnet lidt smukkere og bærerne nemmere at plukke. Hvilke træ og maling bruger du ? Det skulle jo helst være rimeligt holdbart og uden gift.

    Mange hilsner Susanne Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da en super ide Susanne Josephine:)
      Jeg har bare brugt palle rammer. Så må de holde det de kan......
      Maling er vandbaseret og måske endda kalkmaling....
      Jeg er slet ikke til oliemaling, selv om det bare holder udendørs.
      Så vil jeg hellere male hvert år.

      Du må simpelthen igang....
      God arbejdslyst

      Charlotte

      Slet
  8. For et nydelig jordbærhjørne du har laget Charlotte..
    Tenk når det henger store røde saftige bær over kanten ..nam..nam..
    Ekstra fint blir det med de røde fargeklatter i ditt hvite hjørne
    Åh...hvor gjerne jeg skulle ønske å ha en så fin snøballbusk ..
    Jeg vil aller helst ikke klippe noe ned ..vil det skal vokse vilt ..
    Der er min mann og jeg litt uenig .
    Det hender han tar seg til rette når jeg er på jobb og beskjærer ting og tang ..
    Og innerst inne vet jeg jo at det er det beste ....men ...

    Likte så godt vannstolen din !
    Det er så koselig med småfugler i hagen .
    Ønsker deg en fin ny uke !
    Klem fra Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak skal du have Anne:)
      Jeg tror vi har det helt på samme måde som dig og din mand....
      Kim har også nogle gange bare klippet. Jeg bliver så tøsefornærmet, sådan som i rigtigt fornærmet!!!!!!
      Så tror han har opgivet en velfriseret have. For han ved hvor ulykkelig jeg bliver....
      Det vilde er bare det smukkeste. Men kan jo godt se at vi skal kunne komme ind og ud af døren :))))))

      Rigtig skøn dag til dig og dine
      Charlotte

      Slet
  9. Sikke et smukt hjørne :0) med mange fine sager, der kan fange øjet..
    Jeg skal helt sikkert have lidt mere vand i haven i år.. det ser så fint ud og er sikker på fuglene vil nyde godt af det..

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for dine søde ord:)
      Ja endelig masser af vand. Det er så hyggeligt at have i haven og fuglene nyder det....

      Rigtig skøn lørdag
      Charlotte

      Slet
  10. Charlotte your garden is so pretty in all white. I like your water chair for the birds. I do the same as you and fill the baths around our gardens every day for the birds. We have so many birds and nests with babies to care for. We have feeders full of seed hanging in the trees. I need to share a post of our gardens soon on my blog. Everything has grown so much since last year. I am enjoying gardening so much this Spring with a white wildflower and herb garden newly planted and growing. Our sweet peas have just begun to bloom. xx Kerrie

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you for the beautiful words.
      Wow is your peas gone in bloom already .......
      I envy the warm countries. Wish I lived in such a place.
      Here is the weather very unstable and my lifestyle hear more in warm countries !!!!
      In my ears it sounds romantic with all the things you can do. Here we should be happy if no rain and cold takes over ....
      My friends always said I was born in the wrong country. I long after warm summer evenings outside.

      Beautiful Saturday to you
      Charlotte

      Slet